Skip to content
20/01/2010 / chopmo

Railsforum design dagbog, dag 0

Som jeg også har blogget om tidligere, er jeg i gang med at lave railsforum.dk, et dansk forum for Ruby on Rails udvikling. Jeg mener virkelig, der er brug for et forum til de danske Ruby-udviklere (separat blog entry om det senere), og jeg fortryder ikke, at jeg har kastet mig ud i projektet.

Men…jeg er ikke ret god til at designe selve sitet. Slet ikke spor god, endda. Heldigvis har nogle flinke mennesker tilbudt deres hjælp og gode råd, men alligevel har jeg, og jeg alene, præsteret at få det til at se sådan her ud:

Ikke så kønt…? Nix, absolut ikke. En af de kommentarer jeg har fået er, at man får det ret dårligt af den blå baggrundsfarve efter noget tid. Touché!

Logoet er ellers ret fedt, synes jeg. Det er designet af min gammle ven Anders, som gav mig dette materiale at lege med:

Hmm…primær farve? Sekundær farve? Kontrast farve? Gad vide hvad de skal bruges til. Nok i hvert fald ikke det, jeg har fået ud af dem 🙂

Da det stod klart for hele aarhus.rb gruppen, at jeg ikke kunne klare opgaven alene, sprang den venlige sjæl Christoffer til med dette forslag:

Det ligger helt klart tættere på det, jeg selv havde forestillet mig. El Dorados oprindelige design er lidt for kantet og business-agtigt efter min smag. Og der er for mange farver. Jeg kan godt lide, at Christoffers forslag er så simpelt.

Men forslaget er bare en mockup (dvs. det er bare lavet i Photoshop), så her til aften har jeg kæmpet med at få selve websitet til at se ligesådan ud.

Her er resultatet indtil videre:

Jeg er meget godt tilfreds indtil nu, men der er selvfølgelig et godt stykke vej igen.

Gode forslag modtages meget gerne.

6 kommentarer

Skriv en kommentar
  1. Rasmus Bang Grouleff / jan 20 2010 13:09

    Det ser ganske lækkert ud, det du har fået lavet, synes jeg. Det er behageligt for øjnene.

    Jeg kan bedre lide den blå farve på menuen end den gule på mockup’en (den gule syrer i hvert fald temmelig meget på den skærm, jeg sidder med lige nu).

    Hvad med at ændre farven på de grønne ikoner til rød (en kombination af primær- og sekundærfarve)? Og jeg synes måske også, at linien ved/omkring fanebladene i toppen er lidt for hård og kantet – måske er det nok at justere tykkelsen en smule.

    Men altså – ganske fint (og en kæmpe forbedring i forhold til det første udkast med blå baggrund).

    • chopmo / jan 21 2010 11:27

      Dejligt at du kan lide det!

      Mht. de grønne ikoner, så er det vistnok nogle autogenererede avatarer… Men om ikke andet kunne jeg jo fjerne dem helt. Jeg er i forvejen ved at bevæge mig et stykke væk fra El Dorado core, så jeg regner med at forke min egen fork (kan man det på Github?) til en Railsforum-specifik version, og så kan jeg rode så meget med det som jeg vil.

      Jeg vil også lege med at gøre linien tyndere. Håber det er nok, for det er vist det eneste, jeg kan finde ud af i CSS 🙂

  2. Morten Liebach / jan 21 2010 06:43

    God ide med railsforum.dk i det hele taget.

    Jeg kan godt lide du er gået væk fra den gule menu og har lavet den blå i stedet for, den gule udgave lignede lidt for meget et rails flash.

    Jeg er selv ret meget grafik og design mongol, så jeg kan nemt følge dig. 🙂

    • chopmo / jan 21 2010 09:18

      Tak! Jeg er spændt på at se, om folk tager idéen til sig.

      Du har helt ret i det med den gule menu. Jeg kunne ikke rigtigt sætte fingeren på det, men jeg syntes, den virkede lidt for action-agtig. Og det er jo selvfølgelig fordi, den ligner en flash 🙂

  3. Rasmus Bang Grouleff / jan 21 2010 10:34

    Det, du har fået bikset dig frem til, ser faktisk ganske godt ud – det er behageligt for øjnene at kigge på 🙂

    De eneste forslag, jeg har, er, at de grønne ikoner måske kunne laves røde (udfra de to farver i designmaterialet), og så virker den sorte streg ved fanebladene ret voldsom, måske det ville hjælpe at gøre den 1-2px tyndere?

    Hvad med farverne på links ved mouse-over og ved visited i øvrigt?

    • chopmo / jan 21 2010 11:33

      Nå, nu kom begge dine kommentarer med. Af en eller anden grund var du kommet i spam-filteret – det må jeg vist til at checke ind imellem. Det er noget skidt at have blind tiltro til den slags…jeg checker heller aldrig min spam-folder i GMail.

      Mht. mouse-over: Linket biver rødt (primærfarve) og understreget. Jeg uploader designet til staging.railsforum.dk inden så længe, så kan du se det der. Jeg giver lige lyd når det er kommet op.

      Der er ingen forskel på visited og non-visited links. IMO er det kun anvendeligt ved søgeresultater og den slags.

Skriv et svar

