Skip to content
16/03/2010 / chopmo

Idiot

Jeg synes som regel, jeg er nogenlunde ferm til at lave gør-det-selv agtige ting herhjemme. Men nogle gange går det helt galt.

To eksempler.

Udskæring af trapez-plader

Jeg er ved at bygge et halvtag til Meas vognpark. Eller rettere, jeg var ved at bygge et halvtag. Lige nu ligger projektet stille, selv om jeg kun mangler at sætte tagplader op.

Modelbillede. De rigtige plader ligger i haven og skammer sig. Dem er jeg stadig så sur på, at jeg ikke vil værdige dem et billede.

I lørdags, og kun i lørdags, havde jeg god tid til at sætte dem op. Selve pladerne var allerede indkøbt, så de skulle bare lige skæres ud og sættes op på det næsten færdige halvtag.

Men…hvordan skærer man egentlig i sådan nogle? Det virkede ikke så godt med en almidelig sav, så jeg endte med at bruge en stor saks. Det gik fint i starten, men så holdt det op med at gå fint. Pladerne begyndte at flække – først lidt, så mere, så rigtigt meget. Vistnok i takt med, at jeg blev ret hidsig. Til sidst var jeg faktisk så hidsig, at jeg hamrede saksen ned i en af pladerne. Og så gik der minsandten hul i den.

Et andet problem var, at det blæste en hel del i lørdags. Jeg er ikke dummere end at jeg godt kunne regne ud, at det måske ville gøre det ret svært at styre de forbandede plader. Men nu var det jo lige i lørdags, jeg havde tid! Det stod i kalenderen!!

Så lige nu har jeg sår på fingrene og ødelagte trapezplader i haven. Og et halvt halvtag.

Opsætning af magnettavle

Tag et kig på denne ret harmløse magnettavle:

En lille magnettavle, vistnok fra LIDL.

Hvor mange huller skal der mon bores for at sætte sådan en fætter op? To? Allerhøjst tre, i hvert fald.

Tæl selv:

Der er syv.

Lad os se hvad der skete:

  1. Først borede jeg to huller (øverste)
  2. Så fandt jeg ud af, at jeg havde målt forkert. Men ikke ret meget, så jeg kunne ikke genbruge et af dem, jeg havde boret.
  3. Derfor borede jeg to nye (nederste huller inderst). Men i det venstre hul stødte jeg på noget metal.
  4. Så fandt jeg ud af, at det var smartere at vende tavlen om, og så skulle hullerne være lidt længere fra hinanden.
  5. Derfor borede jeg to nye huller. Idiot! Jeg kunne have genbrugt det højre!
  6. Igen stødte jeg på metal i det venstre hul.
  7. Herefter: Det endelige hul. Nederst, yderst til venstre. Og denne gang genbrugte jeg det inderste hul i højre side. Clever, clever!
Skriv et svar

