Skip to content
21/10/2010 / chopmo

Flyskræk

I dag fandt jeg ved et tilfælde dette ufærdige indlæg på min disk. Det er fra min tur til ConjLabs i Bruxelles tilbage i Juni måned. Jeg gider ikke rigtigt gøre mere ved det, men jeg vil alligevel gerne lægge det ud som et lille minde fra turen derned.

Jeg skriver dette fra nogle kilometers højde. Mest fordi, jeg har brug for noget fornuftigt at foretage mig, hvis jeg ikke skal spekulere for meget på, hvor fuldstændigt sindssygt det føles at hænge heroppe.

Det bliver aldrig naturligt eller afslappet for mig at flyve. Måske er det bare fordi, jeg gør det så sjældent, men det er svært for mig at forestille mig, at det nogensinde skulle blive rutine. Jeg ved udmærket godt, at risikoen for at falde ned er meget lille, og at det er den sikreste form for transport, der findes. Alligevel har jeg valgt et sæde næsten helt bagerst i flyet, for så har jeg en naiv forestilling om at chancen for at overleve er større, hvis vi skulle falde ned. Hvis vi ikke falder ned, må jeg til gengæld leve med en frygtelig larm fra motoren, som er under en meter fra mit hoved.

Heldigvis er det ikke så svært for mig at tvinge mig selv til at være rolig. Hvis jeg kigger ud over vandet langt under os og trækker vejret dybt, kan jeg godt bare nyde udsigten. Faktisk er det en slags overgivelse. Jeg ved jo godt, at jeg hverken kan gøre til eller fra heroppe, så jeg kan lige så godt prøve få det bedste ud af det. Og det kan godt lykkes mig at blive så opslugt af den smukke udsigt, at jeg ikke tænker på at falde ned. I hvert fald i korte perioder af gangen.


2 kommentarer

Skriv en kommentar
  1. Henrik Løvborg / okt 21 2010 11:51

    har hørt at folk med flyskræk typisk bliver placeret forrest i flyet hvor der er mindre rysten og motorstøj…

  2. chopmo / okt 21 2010 12:22

    Jeps, det må jeg lige huske næste gang 🙂

    Heldigvis var der ikke så mange mennesker med den afgang, så jeg fik lov til at sætte mig op i midten af flyet.

Skriv et svar

